Ook kan ik het op sommige punten niet eens zijn vanuit mijn antroposofische visie met mijn zoon maar een aantal punten die hij aanstipt zijn wel degelijk van belang om ter kennis te nemen m.i.
Onderstaande vertaling is gemaakt met google translate die zeker niet foutloos is. De app deepl kan dat al wat beter maar die had bij mij een tekst limiet. Dus er staan soms rare zinswendingen onderstaand. Beter om dit in het Duits te lezen dus.
Kunstmatige intelligentie
→ Hoofdartikel: Kunstmatige intelligentie
In die zin kunnen door mensen ontworpen dode onbewuste machines ook "intelligent" worden genoemd.
"Het is duidelijk dat intelligentie een vaag gedefinieerde term is, waarvan het toppunt over het algemeen wordt gevormd door genieën als Einstein of Bach, niet door slakkenhuizen. Voor Andy Adamatzky hebben mensen echter niet het voorrecht van intelligentie. Zijn onderzoek roept veeleer de vraag op of zelfs een slijmvorm niet intelligent is en rechtstreeks door een labyrint zijn weg vindt naar een voedselbron zonder ook maar één verkeerde afslag te nemen. "Elke vorm van zelforganisatie die informatie verwerkt is intelligentie", stelt een collega van Adamatzky, de Japanse onderzoeker Toshiyuki Nakagaki. Zelfs informatieverwerkende machines, d.w.z. computers, lijken vaak intelligent, wat het onderwerp is van de onderzoekstak "kunstmatige intelligentie"." (Lit.: Meier, blz. 5 [1])
Het gaat hier echter niet om bewust denken, dat ongeveer vergelijkbaar zou zijn met dat van mensen, maar om een diep onbewuste instictieve intelligentie. In feite beschrijft Rudolf Steiner dat de instincten van dieren gebaseerd zijn op de wijze opbouw van hun fysieke lichaam. Volledig bewuste intelligentie kan zich alleen ontvouwen in een wezen dat, zoals de mens, de vier fundamentele leden van het wezen bezit: fysiek lichaam, etherisch lichaam, astraal lichaam en ego. Elk van deze leden is in zekere zin "intelligent" - vooral het fysieke lichaam vanwege de lange periode van ontwikkeling die het al heeft doorgemaakt. En elk van deze ledematen heeft ook een eigen bewustzijn, dat in het geval van het fysieke lichaam zeer veelomvattend maar uiterst saai is. Het bewustzijn van het etherische lichaam is al helderder, maar komt nog overeen met ons droomloze slaapbewustzijn. In het astrale lichaam stijgt het op tot droombewustzijn. Alleen door het ego ontwaakt het heldere zelfbewustzijn, waarin het menselijk denken, dat gebaseerd is op het geordende samenspel van alle leden van het wezen, volledig bewust kan verschijnen. Dat gebeurt eerst in de vorm van dat mentale spiegelbeeld dat we kennen uit ons dagelijks denken. De werkelijke realiteit van het denken opent zich pas tijdens de geestelijke training, waardoor het ego ook de hogere geestelijke elementen van het zijn ontwikkelt, aanvankelijk in het bijzonder het spirituele zelf, en daarmee bewust leert omgaan. Rudolf Steiner heeft het begin van deze weg al beschreven in zijn "Filosofie van de vrijheid". Deze weg leidt systematisch naar de ontwikkeling van het zuivere, zinnelijkheidsvrije denken (zie hieronder), waarin het eerste contact met de wereld van de ideeën plaatsvindt, die een vormende werking heeft in alle koninkrijken van de natuur (zie ook bovenstaand citaat van W. Heitler).
Fout, bedrog en kwaad
Er is echter - vooral voor ons huidige culturele tijdperk en voor toekomstige culturele tijdperken - een andere betekenis van intelligentie, die als het ware de keerzijde ervan is:
"Als mensheid zullen wij een zodanige ontwikkeling van de intelligentie ingaan, dat de intelligentie de neiging zal hebben alleen het verkeerde, de fout, het bedrog te begrijpen en alleen het kwade uit te denken.
De geheime leerlingen en vooral de ingewijden weten al enige tijd dat de menselijke intelligentie zich ontwikkelt in de richting van het kwaad, dat het steeds onmogelijker wordt het goede te herkennen door louter intelligentie. De mensheid bevindt zich vandaag in deze overgang. We kunnen zeggen dat de mens, als hij zich inspant met zijn verstand en geen bijzonder wilde instincten heeft, er toch in slaagt een beetje naar het licht van het goede te kijken. Maar deze menselijke intelligentie zal meer en meer de neiging krijgen om het kwaad uit te denken en het kwaad in de mens in te brengen in de moraal, het kwaad in de kennis, de dwaling.
Dat was een van de redenen waarom de ingewijden zich de mannen van verdriet noemden, want als je de ontwikkeling van de mensheid op deze eenzijdige manier bekijkt, zoals ik nu heb uitgelegd, veroorzaakt dat in feite verdriet; verdriet juist vanwege de ontwikkeling van de intelligentie. Het is immers helemaal niet tevergeefs dat intelligentie zoveel trots en hoogmoed in de huidige mens kan inboezemen." (Lit.: GA 296, blz. 89).
"Het zou natuurlijk een volledig verkeerde speculatie zijn om te geloven dat bijvoorbeeld intelligentie moet worden onderdrukt. Intelligentie mag niet worden onderdrukt, maar er is een zekere moed voor nodig om het inzicht in de toekomst aan intelligentie over te geven, omdat intelligentie de verleiding tot het kwaad en tot dwaling meebrengt en omdat we in het doordringen van intelligentie met het Christus-principe de mogelijkheid moeten vinden deze intelligentie te transformeren. De intelligentie van de mensen zou volledig ahrimanisch worden als het Christus-principe niet zou doordringen in de zielen van de mensen.
U weet hoeveel er in de ontwikkeling van de mensheid, vooral in de huidige tijd, te zien is dat het inzichtelijk is dat de dingen naderen zoals ik ze zojuist heb gekarakteriseerd. Bedenk maar eens wat het derde element van ontwikkeling, dat de mensheid bedreigt door het materialisme, vandaag al over de mensheid brengt. Als u bedenkt hoeveel wreedheden er in de huidige ontwikkeling van de cultuur zijn afgewisseld, die nauwelijks te vergelijken zijn met de wreedheden van de barbaarse tijden, zult u er nauwelijks aan kunnen twijfelen dat de dageraad van de afdaling van de intelligentie duidelijk nadert. Men mag niet oppervlakkig kijken naar de zogenaamde cultuurverschijnselen van onze tijd, men mag er werkelijk niet aan twijfelen dat de mensen van deze tijd zich de Christus-impuls eigen moeten maken, willen zij tot een gezonde ontwikkeling komen. Twee dingen zijn vandaag al goed merkbaar: Enerzijds zijn er mensen die zeer intelligent zijn en een duidelijke neiging tot het kwaad hebben; anderzijds valt op hoeveel mensen deze neiging tot het kwaad onbewust onderdrukken, niet bestrijden, door hun intelligentie te laten slapen. Slaperigheid van de ziel of, in het geval van wakkere zielen, een sterke neiging tot het kwade en tot dwaling, is in de huidige tijd goed merkbaar." (Lit.: GA 296, blz. 93f)Fout, bedrog en kwaad
Er is echter - vooral voor ons huidige culturele tijdperk en voor toekomstige culturele tijdperken - een andere betekenis van intelligentie, die als het ware de keerzijde ervan is:
"Als mensheid zullen wij een zodanige ontwikkeling van de intelligentie ingaan, dat de intelligentie de neiging zal hebben alleen het verkeerde, de fout, het bedrog te begrijpen en alleen het kwade uit te denken.
De geheime leerlingen en vooral de ingewijden weten al enige tijd dat de menselijke intelligentie zich ontwikkelt in de richting van het kwaad, dat het steeds onmogelijker wordt het goede te herkennen door louter intelligentie. De mensheid bevindt zich vandaag in deze overgang. We kunnen zeggen dat de mens, als hij zich inspant met zijn verstand en geen bijzonder wilde instincten heeft, er toch in slaagt een beetje naar het licht van het goede te kijken. Maar deze menselijke intelligentie zal meer en meer de neiging krijgen om het kwaad uit te denken en het kwaad in de mens in te brengen in de moraal, het kwaad in de kennis, de dwaling.
Dat was een van de redenen waarom de ingewijden zich de mannen van verdriet noemden, want als je de ontwikkeling van de mensheid op deze eenzijdige manier bekijkt, zoals ik nu heb uitgelegd, veroorzaakt dat in feite verdriet; verdriet juist vanwege de ontwikkeling van de intelligentie. Het is immers helemaal niet tevergeefs dat intelligentie zoveel trots en hoogmoed in de huidige mens kan inboezemen." (Lit.: GA 296, blz. 89).
Dank je Kees!
BeantwoordenVerwijderenDat is werkelijk een enorm spagaat waar Christian zich in bevindt, enorm. Zijn wil in enthousiasme naar de mogelijkheden van deze KI en zijn bewustzijn dat dit in feite op deze wijze niet goed kan gaan. Wat kan er dan wel goed gaan zonder behoeven te lijden onder het gemis van zo iets in principe 'groots'. Een ontmoeting met Ahriman's magie.
Er is in mijn bevinding een echt en compleet antwoord, welke óók 'bevochten' moet worden en niet met minder energie als het 'tevergeefse' gevecht om KI menselijk te doen zijn (en dus niet het een dergelijk voorkomen te doen geven). Waar ik op doel is het derde deel van de Grondsteenspreuk, wat in feite mijns inziens de bron aanduidt van alle menselijk wijsheid en kennisbegrippen sinds de schepping van de mens.
Ahriman ziet in de door Christian ook bij BlackBox voorgestelde techniek een soort definitieve mogelijkheid de mens af te sluiten voor de in de geest levende en altijd aanwezige wereldgedachten, welke uit de schepping zelf voortkomen en waarin de mens in zijn geest kan ontwaken en tegenwoordig ook moèt ontwaken. De bron van onze menselijke vrijheid. De bron waarin alle wijsheid en kennisbegrippen de mens ter beschikking staan in zijn ontwikkeling.
De gevolgen moeten en zullen dan verschrikkelijk zijn. Maar, daar waar de mens zijn vrijheid juist heeft hervonden in deze tijd, daar waar de mens kan handelen vanuit zijn geestelijke werkelijkheid en zo zijn geestelijke inzicht en dit kan doen vanuit Liefde, daar kan Ahriman's aangeboden magie de mens in belangrijke mate dienen in zijn Aardse zijns situatie.
We moeten een enorme sprong voorwaarts maken Kees! Me dunkt dat de mens zonder dit steeds minder opgewassen kàn zijn tegen deze enorme verleiding, vooral in onbewuste zin en daar waarschuwt Christian in heldere bewoordingen voor!
Groet,
Frank
NB: de vertaling naar Nederlands is, geloof ik, niet echt goed te volgen. Indien nodig zou een betere vertaling en vooral beter lopende vertaling dienstbaar kunnen zijn.