woensdag 18 januari 2023

de uitdaging van kunstmatige intelligentie o.a. chatGPT

ChatGPT.

Mijn zoon Christian Kromme is entrepreneur en futuroloog. Hij houd zich bezig met hoe de technologie o.a. invloed uitoefent op de mens. Hij heeft een boek geschreven:"Humanification,  GO DIGITAL" met onderschrift "stay human". Met name dit laatste zal in de toekomst een enorme uitdaging voor de mensheid worden en is het nu ook al.

In onderstaand filmpje word hij bevraagd over de toekomst van artificial intelligence (AI) en met name de ontwikkelingen rond chatGPT een chatbot gebaseerd op AI die laatste tijd zeer veel in het nieuws is en veel toekomstige zaken zal gaan beïnvloeden.

https://youtu.be/sJyJ17XRU0Y

Nu het grote geld van big tech hier zijn kansen ziet;

https://tweakers.net/nieuws/205412/microsoft-wil-10-miljard-dollar-betalen-voor-49-procent-van-chatgpt-maker.html

zal het duidelijk zijn welk een uitdaging daar ligt voor de menselijke intelligentie versus machine intelligentie.
Immers we weten al dat door rekenmachines ,navigatie vertaalmachines ed. dat het aandeel van wat mensen zelf moeten kunnen steeds verder afneemt. (Eva in het filmpje refereert daar ook aan) Nu lijkt ook het denken zelf bijna overbodig te worden, want nu  chatGPT die nog maar het begin inluidt van een steeds verder gaand proces is geïntroduceerd voor de bredere massa word het des te meer tijd voor mensen om zich hierop te bezinnen.

Vanuit de antroposofie is op deze ontwikkeling 100 jaar geleden al gewezen.
Hieronder in het Duits een globale beschrijving:

https://anthrowiki.at/Intelligenz (men kan ook kiezen voor een Nederlandse vertaling)



Veel mensen zullen niets kunnen beginnen met deze teksten uit de antroposofie.
Maar dat weerhoud mij er niet van om er aandacht voor te vragen. 
Ook kan ik het op sommige punten niet eens zijn vanuit mijn antroposofische visie met mijn zoon maar een aantal punten die hij aanstipt zijn wel degelijk van belang om ter kennis te nemen m.i.
Onderstaande vertaling is gemaakt met google translate die zeker niet foutloos is. De app deepl kan dat al wat beter maar die had bij mij een tekst limiet. Dus er staan soms rare zinswendingen onderstaand. Beter om dit in het Duits te lezen dus.

Kunstmatige intelligentie
→ Hoofdartikel: Kunstmatige intelligentie
In die zin kunnen door mensen ontworpen dode onbewuste machines ook "intelligent" worden genoemd.

"Het is duidelijk dat intelligentie een vaag gedefinieerde term is, waarvan het toppunt over het algemeen wordt gevormd door genieën als Einstein of Bach, niet door slakkenhuizen. Voor Andy Adamatzky hebben mensen echter niet het voorrecht van intelligentie. Zijn onderzoek roept veeleer de vraag op of zelfs een slijmvorm niet intelligent is en rechtstreeks door een labyrint zijn weg vindt naar een voedselbron zonder ook maar één verkeerde afslag te nemen. "Elke vorm van zelforganisatie die informatie verwerkt is intelligentie", stelt een collega van Adamatzky, de Japanse onderzoeker Toshiyuki Nakagaki. Zelfs informatieverwerkende machines, d.w.z. computers, lijken vaak intelligent, wat het onderwerp is van de onderzoekstak "kunstmatige intelligentie"." (Lit.: Meier, blz. 5 [1])

Het gaat hier echter niet om bewust denken, dat ongeveer vergelijkbaar zou zijn met dat van mensen, maar om een diep onbewuste instictieve intelligentie. In feite beschrijft Rudolf Steiner dat de instincten van dieren gebaseerd zijn op de wijze opbouw van hun fysieke lichaam. Volledig bewuste intelligentie kan zich alleen ontvouwen in een wezen dat, zoals de mens, de vier fundamentele leden van het wezen bezit: fysiek lichaam, etherisch lichaam, astraal lichaam en ego. Elk van deze leden is in zekere zin "intelligent" - vooral het fysieke lichaam vanwege de lange periode van ontwikkeling die het al heeft doorgemaakt. En elk van deze ledematen heeft ook een eigen bewustzijn, dat in het geval van het fysieke lichaam zeer veelomvattend maar uiterst saai is. Het bewustzijn van het etherische lichaam is al helderder, maar komt nog overeen met ons droomloze slaapbewustzijn. In het astrale lichaam stijgt het op tot droombewustzijn. Alleen door het ego ontwaakt het heldere zelfbewustzijn, waarin het menselijk denken, dat gebaseerd is op het geordende samenspel van alle leden van het wezen, volledig bewust kan verschijnen. Dat gebeurt eerst in de vorm van dat mentale spiegelbeeld dat we kennen uit ons dagelijks denken. De werkelijke realiteit van het denken opent zich pas tijdens de geestelijke training, waardoor het ego ook de hogere geestelijke elementen van het zijn ontwikkelt, aanvankelijk in het bijzonder het spirituele zelf, en daarmee bewust leert omgaan. Rudolf Steiner heeft het begin van deze weg al beschreven in zijn "Filosofie van de vrijheid". Deze weg leidt systematisch naar de ontwikkeling van het zuivere, zinnelijkheidsvrije denken (zie hieronder), waarin het eerste contact met de wereld van de ideeën plaatsvindt, die een vormende werking heeft in alle koninkrijken van de natuur (zie ook bovenstaand citaat van W. Heitler).
Fout, bedrog en kwaad
Er is echter - vooral voor ons huidige culturele tijdperk en voor toekomstige culturele tijdperken - een andere betekenis van intelligentie, die als het ware de keerzijde ervan is:

"Als mensheid zullen wij een zodanige ontwikkeling van de intelligentie ingaan, dat de intelligentie de neiging zal hebben alleen het verkeerde, de fout, het bedrog te begrijpen en alleen het kwade uit te denken.

De geheime leerlingen en vooral de ingewijden weten al enige tijd dat de menselijke intelligentie zich ontwikkelt in de richting van het kwaad, dat het steeds onmogelijker wordt het goede te herkennen door louter intelligentie. De mensheid bevindt zich vandaag in deze overgang. We kunnen zeggen dat de mens, als hij zich inspant met zijn verstand en geen bijzonder wilde instincten heeft, er toch in slaagt een beetje naar het licht van het goede te kijken. Maar deze menselijke intelligentie zal meer en meer de neiging krijgen om het kwaad uit te denken en het kwaad in de mens in te brengen in de moraal, het kwaad in de kennis, de dwaling.

Dat was een van de redenen waarom de ingewijden zich de mannen van verdriet noemden, want als je de ontwikkeling van de mensheid op deze eenzijdige manier bekijkt, zoals ik nu heb uitgelegd, veroorzaakt dat in feite verdriet; verdriet juist vanwege de ontwikkeling van de intelligentie. Het is immers helemaal niet tevergeefs dat intelligentie zoveel trots en hoogmoed in de huidige mens kan inboezemen." (Lit.: GA 296, blz. 89).

"Het zou natuurlijk een volledig verkeerde speculatie zijn om te geloven dat bijvoorbeeld intelligentie moet worden onderdrukt. Intelligentie mag niet worden onderdrukt, maar er is een zekere moed voor nodig om het inzicht in de toekomst aan intelligentie over te geven, omdat intelligentie de verleiding tot het kwaad en tot dwaling meebrengt en omdat we in het doordringen van intelligentie met het Christus-principe de mogelijkheid moeten vinden deze intelligentie te transformeren. De intelligentie van de mensen zou volledig ahrimanisch worden als het Christus-principe niet zou doordringen in de zielen van de mensen.

U weet hoeveel er in de ontwikkeling van de mensheid, vooral in de huidige tijd, te zien is dat het inzichtelijk is dat de dingen naderen zoals ik ze zojuist heb gekarakteriseerd. Bedenk maar eens wat het derde element van ontwikkeling, dat de mensheid bedreigt door het materialisme, vandaag al over de mensheid brengt. Als u bedenkt hoeveel wreedheden er in de huidige ontwikkeling van de cultuur zijn afgewisseld, die nauwelijks te vergelijken zijn met de wreedheden van de barbaarse tijden, zult u er nauwelijks aan kunnen twijfelen dat de dageraad van de afdaling van de intelligentie duidelijk nadert. Men mag niet oppervlakkig kijken naar de zogenaamde cultuurverschijnselen van onze tijd, men mag er werkelijk niet aan twijfelen dat de mensen van deze tijd zich de Christus-impuls eigen moeten maken, willen zij tot een gezonde ontwikkeling komen. Twee dingen zijn vandaag al goed merkbaar: Enerzijds zijn er mensen die zeer intelligent zijn en een duidelijke neiging tot het kwaad hebben; anderzijds valt op hoeveel mensen deze neiging tot het kwaad onbewust onderdrukken, niet bestrijden, door hun intelligentie te laten slapen. Slaperigheid van de ziel of, in het geval van wakkere zielen, een sterke neiging tot het kwade en tot dwaling, is in de huidige tijd goed merkbaar." (Lit.: GA 296, blz. 93f)Fout, bedrog en kwaad
Er is echter - vooral voor ons huidige culturele tijdperk en voor toekomstige culturele tijdperken - een andere betekenis van intelligentie, die als het ware de keerzijde ervan is:

"Als mensheid zullen wij een zodanige ontwikkeling van de intelligentie ingaan, dat de intelligentie de neiging zal hebben alleen het verkeerde, de fout, het bedrog te begrijpen en alleen het kwade uit te denken.

De geheime leerlingen en vooral de ingewijden weten al enige tijd dat de menselijke intelligentie zich ontwikkelt in de richting van het kwaad, dat het steeds onmogelijker wordt het goede te herkennen door louter intelligentie. De mensheid bevindt zich vandaag in deze overgang. We kunnen zeggen dat de mens, als hij zich inspant met zijn verstand en geen bijzonder wilde instincten heeft, er toch in slaagt een beetje naar het licht van het goede te kijken. Maar deze menselijke intelligentie zal meer en meer de neiging krijgen om het kwaad uit te denken en het kwaad in de mens in te brengen in de moraal, het kwaad in de kennis, de dwaling.

Dat was een van de redenen waarom de ingewijden zich de mannen van verdriet noemden, want als je de ontwikkeling van de mensheid op deze eenzijdige manier bekijkt, zoals ik nu heb uitgelegd, veroorzaakt dat in feite verdriet; verdriet juist vanwege de ontwikkeling van de intelligentie. Het is immers helemaal niet tevergeefs dat intelligentie zoveel trots en hoogmoed in de huidige mens kan inboezemen." (Lit.: GA 296, blz. 89).
"Het zou natuurlijk een volledig verkeerde speculatie zijn om te geloven dat bijvoorbeeld intelligentie moet worden onderdrukt. Intelligentie mag niet worden onderdrukt, maar er is een zekere moed voor nodig om het inzicht in de toekomst aan intelligentie over te geven, omdat intelligentie de verleiding tot het kwaad en tot dwaling meebrengt en omdat we in het doordringen van intelligentie met het Christus-principe de mogelijkheid moeten vinden deze intelligentie te transformeren. De intelligentie van de mensen zou volledig ahrimanisch worden als het Christus-principe niet zou doordringen in de zielen van de mensen.

U weet hoeveel er in de ontwikkeling van de mensheid, vooral in de huidige tijd, te zien is dat het inzichtelijk is dat de dingen naderen zoals ik ze zojuist heb gekarakteriseerd. Bedenk maar eens wat het derde element van ontwikkeling, dat de mensheid bedreigt door het materialisme, vandaag al over de mensheid brengt. Als u bedenkt hoeveel wreedheden er in de huidige ontwikkeling van de cultuur zijn afgewisseld, die nauwelijks te vergelijken zijn met de wreedheden van de barbaarse tijden, zult u er nauwelijks aan kunnen twijfelen dat de dageraad van de afdaling van de intelligentie duidelijk nadert. Men mag niet oppervlakkig kijken naar de zogenaamde cultuurverschijnselen van onze tijd, men mag er werkelijk niet aan twijfelen dat de mensen van deze tijd zich de Christus-impuls eigen moeten maken, willen zij tot een gezonde ontwikkeling komen. Twee dingen zijn vandaag al goed merkbaar: Enerzijds zijn er mensen die zeer intelligent zijn en een duidelijke neiging tot het kwaad hebben; anderzijds valt op hoeveel mensen deze neiging tot het kwaad onbewust onderdrukken, niet bestrijden, door hun intelligentie te laten slapen. Slaperigheid van de ziel of, in het geval van wakkere zielen, een sterke neiging tot het kwade en tot dwaling, is in de huidige tijd goed merkbaar." (Lit.: GA 296, blz. 93f)

 Door de Ahrimanische invloed dreigt het denken steeds meer gebonden te raken aan de fysieke hersenen, d.w.z. steeds meer gematerialiseerd, waardoor de mens zou wegzakken tot een louter denkende automaat en zijn onsterfelijke geestelijk-mentale zou verliezen.


"Nu eigende Ahriman zich intellectualiteit toe op een moment dat hij het niet in zichzelf kon verinnerlijken. Het bleef een kracht in zijn wezen die niets te maken had met hart en ziel. Intellectualiteit komt voort uit Ahriman als een koude, ijzige, zielloze kosmische impuls. En mensen die gegrepen zijn door deze impuls ontwikkelen een logica die voor zichzelf lijkt te spreken op een meedogenloze en liefdeloze manier - in werkelijkheid is het Ahriman die erin spreekt - waarin niets zich laat zien wat de juiste, innerlijke, oprechte-zielige verbinding is van de mens met wat hij denkt, spreekt, doet." (Lit.: GA 26, blz. 115)


"Men is tegenwoordig van mening, wanneer men over materialisme spreekt, dat het materialisme een onjuist wereldbeeld is, dat het verworpen moet worden omdat het niet juist is. Zo eenvoudig ligt de zaak niet. De mens is een ziels-geestelijk wezen, hij is een lichamelijk-fysiek wezen. Maar het lichamelijk-fysieke is een getrouwe afspiegeling van het ziels-geestelijke, voor zover wij leven tussen geboorte en dood. En wanneer mensen zo in de ban zijn van materialistische gedachten, zoals het geval is geworden in de loop van de negentiende eeuw en tot op de dag van vandaag, dan wordt het lichamelijk-fysieke meer en meer een afdruk van dit ziels-geestelijke, dat zelf leeft in de materialistische impulsen. Dan is het niet iets verkeerds om te zeggen dat de hersenen denken, dan wordt het juist. Door vast te zitten in het materialisme worden niet alleen mensen voortgebracht die slecht denken over het lichamelijke, de ziel en het geestelijke, maar worden ook mensen voortgebracht die materieel denken en materieel voelen. Dat wil zeggen, materialisme zorgt ervoor dat de mens een automatische denkmachine wordt, een wezen dat denkt, voelt en wil als een fysiek wezen. En het is niet alleen de taak van de antroposofie om een verkeerd wereldbeeld door een juist wereldbeeld te vervangen - dat is een theoretische eis - de essentie van de antroposofie bestaat er tegenwoordig in, niet alleen te streven naar een ander idee, maar naar een daad: de geestelijk-ziel weer uit het lichamelijk-fysieke te halen, de mens op te tillen in de sfeer van de geestelijk-ziel, opdat hij geen automaat wordt van denken, voelen en voelen. De mensheid van vandaag loopt het gevaar - iets daarvan zal ook in de taklezing van morgen aan bod komen - het ziels-geestelijke te verliezen." (Lit.: GA 300a, blz. 163f)


Een van de neveneffecten van verkeerd toegepaste intelligentie is ook dat zij zich heeft verbonden met de demonische krachten die de catastrofes van de 20e eeuw überhaupt verklaarbaar maken.


"Zelfs als mensen de geest ontkennen, kunnen ze zich niet van de geest ontdoen. De geest is onveranderlijk verbonden met de mensheid. Alleen als mensen de genialiteit van een tijdperk afzweren, benadert de demon van dat tijdperk hen. En toen aan het begin van het laatste derde deel van de negentiende eeuw het intellect het stadium had bereikt waarin het het mechanisme van het fysieke lichaam volgde, automatisch en mechanisch werd, en zo zijn hoogste niveau bereikte, gedroeg het intellect zich zoals de mens zich gedraagt wanneer hij het genie verwerpt. Dan grijpt de demon van de tijd hem. Het intellect had zich gescheiden van de ziel." (Lit.: GA 255, blz. 166)

 Dit is slechts een gedeelte overgenomen in Nederlandse vertaling. Voor het geheel word verwezen naar het Duitse origineel. (Voor Ahriman kan ook Satan gelezen worden.)


Kosmische intelligentie daalt af naar de Aarde

De totaliteit van de kosmische intelligentie stond onder het beheer van Michael. Maar sinds de afdaling van Christus naar de aarde zag Michaël hoe hij geleidelijk de controle over kosmische intelligentie verloor. Rudolf Steiner zegt dat er ook een extern teken is dat de kracht van kosmische intelligentie steeds meer afneemt: de zonnevlekken die in een cyclus van 11 jaar verschijnen. In het verleden waren dat er veel minder en over duizenden jaren, zegt Rudolf Steiner, zal de zon veel meer donkere vlekken vertonen. De kosmische intelligentie stroomde nu steeds meer van de hemel naar de aarde en werd hier overgenomen door mensen. En zo begonnen mensen vanaf ongeveer de 8e of 9e eeuw na Christus hun eigen gedachten te vormen. Maar veel van het bewustzijn van de kosmische oorsprong van intelligentie ging verloren. Een van de gevolgen hiervan was dat op het Concilie van Constantinopel (869) de oude opvatting van de trichotomie – de mens bestaat uit lichaam, ziel en geest – ketters werd verklaard. Nu werd gezegd dat de mens bestaat uit lichaam en ziel, en de ziel heeft een aantal spirituele kwaliteiten. De hele scholastiek is dan een strijd om duidelijkheid over deze neerstortende kosmische intelligentie.

"Alle scholastiek is een strijd van mannen om duidelijkheid. over de binnenkomende intelligentie. Geen wonder dat het belangrijkste belang van degenen die in de buurt waren, wendde Michael zich tot precies dat, die zich ontvouwde als scholastiek op aarde. Men ziet in wat Thomas van Aquino en zijn discipelen beweren, wat andere scholastici beweren. de aardse manifestatie van wat ooit Michaels stroming was. Michael-Strömung: Administratie van intelligentie, van lichtgevende intelligentie, van spirituele intelligentie." (Lit.:GA 237, p. 111)

Tegelijkertijd beginnen de ruzies met de Arabische denkers over persoonlijke onsterfelijkheid. Daarbij komt nog het conflict tussen de nominalisten en de realisten. In tegenstelling tot de Franciscaanse nominalisten bleven Thomas van Aquino en zijn discipelen Michaël trouw, zelfs nadat de kosmische intelligentie naar de aarde was afgedaald. Ze vergaten hun kosmische oorsprong niet. De aardse intelligentsia dreigt nu steeds meer in de greep te worden van Ahriman. Onder zijn invloed wordt het intellect onpersoonlijk koud. Arabistisch en nominalistisch denken, dat vervolgens verder overgaat in het moderne wetenschappelijke denken, maakt de weg vrij voor Ahriman om eindelijk kosmische intelligentie van Michael te ontfutselen.

en

Het mechanistische denken dat door de Ahrimanische geesten van de duisternis wordt gestimuleerd, heeft ook in onze tijd een noodzakelijke positieve taak:

"...in de wereld van de openbaring heeft elk ding twee kanten, en daarom mag je niet zeggen: Omdat dit zo is, zijn er mechanistische ideeën in de ontwikkeling van de mensheid geslopen als iets dat vermeden moet worden. - Nee, dat zou helemaal verkeerd zijn! Zo gevaarlijk als mechanistische ideeën zijn, omdat zij bepaalde geesten van de duisternis de gelegenheid geven te verschijnen tegen de zich openbarende geesten van de persoonlijkheid, zo gevaarlijk zijn deze mechanistische ideeën, vooral de mechanistische orde waaraan zij zijn ontleend, zo heilzaam is daarentegen juist dit denken dat op dergelijke mechanistische ideeën leunt. Want dit is de taak van de nieuwere tijd, dat ons zielsvermogen zich uitrust met deze opvattingen, die ook leven in de moderne natuurwetenschap, in het moderne denken in het algemeen, dat wij ons doordringen van deze opvattingen, maar dan deze opvattingen in dienst stellen van de nieuwe openbaring van de hemelen. Met andere woorden, mechanistische ideeën hebben de mensheid geleerd in heldere, scherpe contouren te denken. Er was in het verleden geen denken zoals dat binnen de mechanistische opvatting. De ideeën van oudere tijden hadden altijd vage contouren. Iedereen die de intellectuele geschiedenis van die tijd volgt, weet dit. Zelfs als je scherpe geesten als Plato bestudeert, hebben hun concepten vage contouren. De mens heeft zich alleen kunnen trainen in het denken in scherpe contouren door te vervallen in de eenzijdigheid van het vormen van mechanistische opvattingen over de wereld. De eenzijdige mechanistische opvattingen zijn buitengewoon arm aan wereldinhoud; ze bevatten in wezen alleen de doden. Maar ze zijn een buitengewoon onderwijsmiddel; dat is ook vandaag de dag nog te zien. Alleen mensen die zich bepaalde wetenschappelijke ideeën hebben eigen gemaakt, kunnen tegenwoordig echt scherp denken. De anderen zijn geneigd vaag te denken.

Nu is het echter de taak van deze opvoeding, die de mensheid door scherpzinnig denken heeft verworven, om zich op de nieuwe geestelijke openbaring te richten en de geestelijke werelden met evenveel helderheid te vatten als men gewend is de natuurwetenschappelijke wereld te vatten. Dit is wat het moderne intellectuele geweten eist en zonder welke de mensheid niet zal kunnen opschieten, zonder welke zij haar belangrijkste vragen die zich in het heden en in de nabije toekomst voordoen, niet zal kunnen oplossen: Scherp denkwerk, gebaseerd op de modernste wetenschappelijke ideeën, maar toegepast op de geestelijke wereld die zich opnieuw openbaart. Dit is in principe ook de configuratie van de antroposofisch georiënteerde geesteswetenschap." (Lit.:GA 186, blz. 275 e.v.)

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

In betreffend artikel nog veel meer achtergronden dat noopt tot eigenstudie.

Voor de mensen die erachter willen komen wat een chatbot is hier een link:


men moet wel bedenken dat de ontwikkeling hiervan nog maar net begonnen is en dat men zijn best doet om de functionaliteit zeer uit te breiden. In deze you.chat kun je zelf wat vragen invoeren en zien hoe het antwoord is. Het is een elektronische wikipedia en een uitstekend middel om nepnieuws te kunnen verspreiden met een monopoly op "waarheid" en daarom is antroposofie zo hard nodig om dit te doorgronden.
Je kunt een account aanmaken bij chat GPT en zelf vragen stellen en deze beoordelen.

Op blckbx het volgende (zelfde als eerder gegeven link):

blckbx today #125: Wat is ChatGPT? | Eva Vlaardingerbroek over transhumanisme | Klimaatbeleid vs vrijheid

ChatGPT, de chatbot met kunstmatige intelligentie, is gespecialiseerd in het voeren van dialogen met een gebruiker. Futurist Christian Kromme duidt de mogelijkheden én risico's hiervan.

De digitalisering c.q. 'de vierde industriële revolutie' is in volle gang, maar waar eindigt dit? Eva Vlaardingerbroek legt uit wat we kunnen verwachten én vrezen van deze ontwikkeling.

De '15 Minute City' wordt in 2024 realiteit in het Engelse Oxford, een concept waarmee de link met klimaatlockdowns snel is gemaakt. David Boerstra ziet nu gelijkenissen in Nederland waar de klimaatagenda op gespannen voet staat met individuele vrijheden.

Desk: Rechtsfilosofe Eva Vlaardingerbroek, futurist Christian Kromme en redacteur David Boerstra
Presentatie: Anne Willemsen

Onderstaand antwoord van chatGPT op een vraag die ik gesteld heb:

vraag: Gaat chatGPT misbruikt worden door mensen die nepnieuws willen verspreiden?

Antw: Het is mogelijk dat mensen ChatGPT of andere taalmodellen misbruiken om nepnieuws te verspreiden. Het is belangrijk om te weten dat ChatGPT alleen antwoord geeft op basis van de informatie die het heeft geleerd uit de tekst die het is getraind. Dit betekent dat als een gebruiker valse informatie invoert, ChatGPT dit zal reproduceren in zijn antwoorden. Het is daarom belangrijk om altijd kritisch te zijn en bronnen te controleren voordat u informatie gelooft.

Dit boven is nog niet zo'n gek antwoord :) 

en ander Antwoord van chatgpt

"Clairvoyance is a term used to describe the ability to see things beyond the range of normal perception, and there is no scientific evidence that supports the existence of this ability."

Het moge duidelijk zijn dat chatgpt uitsluitend materialistisch getinte antwoorden geeft (overeenkomstig de input in geraadpleegde databases) en met spiritualiteit niets van doen heeft en wil hebben. Maar u kunt zelf ook allerlei vragen stellen (google chatGPT en account aanmaken).Wetenschap word de nieuwe godsdienst en we weten hoe "wetenschap" gewerkt heeft bij het ondersteunen van de covidscam en alle "experts " hoe ze de situatie in Oekraïne beoordelen.







 

1 opmerking:

  1. Dank je Kees!

    Dat is werkelijk een enorm spagaat waar Christian zich in bevindt, enorm. Zijn wil in enthousiasme naar de mogelijkheden van deze KI en zijn bewustzijn dat dit in feite op deze wijze niet goed kan gaan. Wat kan er dan wel goed gaan zonder behoeven te lijden onder het gemis van zo iets in principe 'groots'. Een ontmoeting met Ahriman's magie.

    Er is in mijn bevinding een echt en compleet antwoord, welke óók 'bevochten' moet worden en niet met minder energie als het 'tevergeefse' gevecht om KI menselijk te doen zijn (en dus niet het een dergelijk voorkomen te doen geven). Waar ik op doel is het derde deel van de Grondsteenspreuk, wat in feite mijns inziens de bron aanduidt van alle menselijk wijsheid en kennisbegrippen sinds de schepping van de mens.
    Ahriman ziet in de door Christian ook bij BlackBox voorgestelde techniek een soort definitieve mogelijkheid de mens af te sluiten voor de in de geest levende en altijd aanwezige wereldgedachten, welke uit de schepping zelf voortkomen en waarin de mens in zijn geest kan ontwaken en tegenwoordig ook moèt ontwaken. De bron van onze menselijke vrijheid. De bron waarin alle wijsheid en kennisbegrippen de mens ter beschikking staan in zijn ontwikkeling.
    De gevolgen moeten en zullen dan verschrikkelijk zijn. Maar, daar waar de mens zijn vrijheid juist heeft hervonden in deze tijd, daar waar de mens kan handelen vanuit zijn geestelijke werkelijkheid en zo zijn geestelijke inzicht en dit kan doen vanuit Liefde, daar kan Ahriman's aangeboden magie de mens in belangrijke mate dienen in zijn Aardse zijns situatie.

    We moeten een enorme sprong voorwaarts maken Kees! Me dunkt dat de mens zonder dit steeds minder opgewassen kàn zijn tegen deze enorme verleiding, vooral in onbewuste zin en daar waarschuwt Christian in heldere bewoordingen voor!

    Groet,
    Frank


    NB: de vertaling naar Nederlands is, geloof ik, niet echt goed te volgen. Indien nodig zou een betere vertaling en vooral beter lopende vertaling dienstbaar kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen